Ο συμπλέκτης αποτελεί ένα συγκρότημα με ιδιαίτερη σημασία που τοποθετείται στα οχήματα με μηχανική μετάδοση. Ο οδηγός πατά το πετάλι του συμπλέκτη για να αλλάξει σχέση, όπως και για να σταματήσει το αυτοκίνητο. Ο συμπλέκτης κάνει εφικτή την απεμπλοκή του κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων κατά την αλλαγή των ταχυτήτων και την ομαλή εμπλοκή του στη συνέχεια, μη επιτρέποντας τη φθορά και τη ζημιά από τα κρουστικά φορτία. Τα τμήματα που τον αποτελούν είναι οι πλάκες πίεσης και οι δίσκοι του συμπλέκτη, το κάλυμμα (πλατό) του συμπλέκτη, το βολάν, το ρουλεμάν απελευθέρωσης, το δίχαλο κλπ.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των διαφόρων ειδών του συμπλέκτη
Ο συμπλέκτης ενδέχεται να είναι ξηρός ή υγρός. Ο ξηρός συμπλέκτης αποτελεί το συνηθέστερο είδος. Η σύνδεση ανάμεσα στον κινητήρα και τη μετάδοση γίνεται μέσω ξηράς τριβής ανάμεσα στους δίσκους του συμπλέκτη και την πλάκα πίεσης.
Στον υγρό συμπλέκτη, οι δίσκοι είναι βυθισμένοι σε λουτρό λαδιού και εμπλέκονται ομαλότερα. Παράλληλα, ο συγκεκριμένος μηχανισμός προσφέρει πιο υψηλή απόδοση μιας και η ψύξη των δίσκων είναι καλύτερη. Χρήση του γίνεται συνήθως στις μεταδόσεις με διπλό συμπλέκτη.
Τα συγκεκριμένα συστήματα ενδέχεται επίσης να έχουν διαφορές και στον αριθμό των δίσκων. Ο συμπλέκτης μονού δίσκου είναι οικονομικότερος, αν και χαμηλότερης απόδοσης. Οι μηχανισμοί με διπλό δίσκο και οι πολύδισκοι, έχουν τη δυνατότητα μετάδοσης πιο μεγάλης ροπής, αν και διαθέτουν το ίδιο μέγεθος.
Υπάρχουν βολάν μονής και διπλής μάζας. Ο σχεδιασμός των πρώτων είναι απλός και διακρίνονται για την αντοχή τους. Τα δεύτερα γίνονται όλο και δημοφιλέστερα, μιας και αποσβένουν τους κραδασμούς και τους θορύβους και παρέχουν μείωση του ασκούμενου στη μετάδοση φορτίου.
Χρήση και αντικατάσταση: τι θα πρέπει να ξέρετε
- Με το που αλλάζετε ταχύτητα, να τραβάτε το πόδι σας από το πετάλι του συμπλέκτη. Στην αντίθετη περίπτωση, με το κατά λάθος πάτημα του πεταλιού, ο συμπλέκτης θα ξεκινήσει να πατινάρει, οι δίσκοι τριβής θα καούν, ενδέχεται να μυρίσει καμένο η καμπίνα επιβατών και θα μειωθεί η απόδοση του οχήματος.
- Να κάνετε έγκαιρη επισκευή των διαρροών στο χώρο του κινητήρα. Το λιπαντικό που διαρρέει από τον κινητήρα ενδέχεται να επιφέρει τη λίπανση και τη συσσώρευση ρύπων στον συμπλέκτη, επιφέροντας το πατινάρισμά του. Το αποτέλεσμα θα είναι η πιο αργή επιτάχυνση και το ενδεχόμενο ρεταρισμάτων και δονήσεων κατά την αλλαγή των ταχυτήτων ή την επιτάχυνση.
- Όταν σταματάτε για λίγο, παραδείγματος χάρη σε κάποιο φανάρι ή λόγω κίνησης, να βάζετε νεκρά: το συνήθειο του κρατήματος του πεταλιού πατημένου, ενδέχεται να επιφέρει ζημιά στο ρουλεμάν. Ο θόρυβος κατά την ενεργοποίηση του μηχανισμού αποτελεί σύμπτωμα δυσλειτουργίας. Σε κάποιες περιπτώσεις, αν το ρουλεμάν απελευθέρωσης κολλήσει, το πετάλι δεν επιστρέφει στην αρχική του θέση αφού το αφήσετε.
- Μην φορτώνετε υπερβολικά το όχημά σας. Η πολύωρη οδήγηση σε ανηφοριά, τραβώντας κάποιο τρέιλερ, οι απότομες επιταχύνσεις ή, παραδείγματος χάρη, η προσπάθεια να ξεκολλήσετε από το χιόνι με τα απότομα ξεκινήματα του αυτοκινήτου («κλότσημα» του συμπλέκτη), ενδέχεται να επιφέρει το κάψιμο των δίσκων τριβής. Η μυρωδιά καμένου και το πατινάρισμα αποτελούν σημάδια της πιο πάνω βλάβης.
- Να αποφεύγετε την επιθετική οδήγηση. Το ξεκίνημα με σπινάρισμα και η απότομη απελευθέρωση και πάτημα του πεταλιού μειώνουν τη δύναμη των ελατηρίων απόσβεσης και επιφέρουν το ξεφλούδισμα των δίσκων τριβής. Οι συγκεκριμένες ζημιές συνοδεύονται από πατινάρισμα κατά την εκκίνηση.
topantallaktika.gr: αποκλειστικά υψηλής ποιότητας ανταλλακτικά αυτοκινήτου
Από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε υψηλής ποιότητας τμήματα συμπλέκτη για το όχημά σας. Οι ειδικοί μας θα σας παράσχουν με χαρά τη βοήθειά τους για να διαλέξετε τα αναγκαία ανταλλακτικά και θα σας ενημερώσουν για το πώς θα κάνετε οικονομία χρημάτων στις αγορές σας.