
Lancia, το Αυτοκίνητο των Μηχανικών
Το 1906, ο οδηγός αγώνων και μηχανικός Vincenzo Lancia και ο ερευνητής της Fiat Claudio Fogolin ιδρύσαν μια από τις παλαιότερες εταιρίες αυτοκινήτων παγκοσμίως. Η Lancia παρέμεινε πιστή στην υπερβατική τεχνολογία των αγωνιστικών της αυτοκινήτων, η οποία έκανε την εμφάνισή της με το μοντέλο LanciaTheta, το 1913. Tο μοντέλο αυτό ήταν το πρώτο στην Ευρώπη, που ήταν εξοπλισμένο με ηλεκτρικό σύστημα, μίζα και φωτιζόμενο καντράν. Το μοντέλο Lambda ήταν το πρώτο αυτοκίνητο το 1923 με αυτόνομη ανάρτηση, υδραυλική ανάρτηση και αυτοφερόμενο αμάξωμα.
Η Lancia έγινε γνωστή ως η «μάρκα των μηχανικών», λόγω της απαιτητικής της τεχνολογίας. Tα αμαξώματα της κατασκευάζονταν από φημισμένους σχεδιαστές, καθώς η Lancia στόχευε στην παραγωγή ακριβών αυτοκινήτων. Εκτός από επιβατικά οχήματα, η Lanciaκατασκεύαζε φορτηγά και λεωφορεία. Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο γερμανικός στρατός υποχρέωσε την εταιρεία να κατασκευάζει μόνο μεταγωγικά φορτηγά. Μετά το 1945, η Lancia κατασκεύαζε λίγα και εξεζητημένα οχήματα και αγωνιστικά αυτοκίνητα και δεν συμμετείχε στην άνοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η μοντέρνα τεχνολογία της Lancia οδήγησε στη δημιουργία, το 1950, του πρώτου κινητήρα V6 και του πρώτου ημι-υστερούντα βραχίονα που τοποθετήθηκαν στο σειριακής παραγωγής μοντέλο της με το όνομα Aurelia.
Υπεραυτοκίνητα, μετ’ εμποδίων
Η Lancia, λόγω των ποικίλων δυσκολιών της το 1955, παρέδωσε το τμήμα της Formula 1 στη Ferrari. Η εταιρεία συνέχισε την παραγωγή αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας, αλλά δεν μπόρεσε ποτέ να έχει το κέρδος που θα ήθελε, καθώς δεν μπορούσε να επικρατήσει της ανταγωνίστριας της Alfa Romeo. Το 1969, η εταιρεία, που ήταν μέλος του Βατικανού, επωλήθη με μια συμβολική τιμή στον όμιλο της Fiat. Μετά την ανάθεση του τμήματος των φορτηγών της στην IVECO, η Lancia επικεντρώθηκε εντονότερα στην παραγωγή επιβατικών οχημάτων. Εκτός από τα σεντάν και τα κουπέ της, που χαρακτηρίζονταν από ελληνικά γράμματα, η εταιρεία παρουσίασε το 1971 το θρυλικό υπεραυτοκίνητο Lancia Stratos με κινητήρα V6 Dino 246 GTτης Ferrari.
Το Ευφυές Αντίο της Εταιρείας
Το 1979, παρουσιάστηκε το μεσαίας κατηγορίας μοντέλο Delta, εξοπλισμένο με κινητήρα στο κέντρο του αμαξώματος. Μια τροποποιημένη έκδοση του μοντέλου Lancia DeltaIntegrale αγωνίστηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ράλι ενάντια στο Audi Sport Quattro και κυριάρχησε παγκοσμίως στα ράλι στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 και τις αρχές του ‘90. Το μοντέλο Delta, που ανήκει στην κατηγορία του VW Golf, είναι ένα από τα πιο ευρέως διανεμημένα μοντέλα της παγκοσμίως. Παράλληλα με το στέισον βάγκον Dedra, η εταιρεία κατασκεύασε τα σεντάν Thema, Kappa και Thesis, όπως επίσης και τα μικρότερα μοντέλα με τα ονόματα Yκαι Mursa με πολυτελή αμαξώματα. Η μητρική Fiat αποφάσισε, για χάρη της Alfa Romeo, να κλείσει τη Lancia, επιτρέποντας μόνο την κυκλοφορία του μοντέλου Ypsilon στην Ιταλία.